"Revocare" este un termen impropriu, pentru ca poti revoca pe cineva dintr-o functie aleasa, de exemplu cea de membru al COnsiliului Director sau de Cenzor sau membru al Comisiei de Cenzori sau din calitatea de coordonator al proiectului cutare al asociatiei.... sinonime fiind destituire, demitere, retragere a mandatului... Dar nu poti "revoca" pe cineva din calitatea de membru al asociatiei. Il poti insa EXCLUDE din asociatie, si deci ii inceteaza pe aceasta cale calitatea de membru, asa cum ii poate inceta si prin deces sau prin retragere voluntara numita uneori impropriu demisie....
Excluderea este o sanctiune pe care o poate aplica organul statutar abilitat, cu procedura si pentru motivele prevazute in Statut. Legilslatia nu a reglementat subiectul, nici macar supletiv, ci a lasat fiecare organizatie in parte sa isi autoreglementeze aceste aspecte.
Daca insa in Statutul asociatiei nu este reglementata excluderea, ceea e este in opinia mea o deficienta destul de grava a acelui act, s-ar putea totusi considera ca ea exista implicit, problematica fiind insa determinarea unor amanunte procedurale. In opinia mea daca nu s-a dat in mod expres, prin Statut, aplicarea sanctiunii de excludere in atributiile Consiliului DIrector sau altui organ, ar trebui considerat ca revine implict Adunarii Generale, din mai multe motive (ca prin definitie este organul suprem al asociatiei, ca lista membrilor trebuie sa fie parte din Statut si Actul Constitutiv si o modificare a listei ar fi implicit si o modificare de acte constitutive, si modificarea acestora e atributul Adunarii Generale, legea prevazand ca exceptie doar modificare sediului, desi logic trebuia sa prevada si modificarea listei membrilor..., si un al treilea argument ar fi ca este sanctiunea de maxima gravitate si logic e sa o aplice organul suprem, mai ales ca altfel Consiliul Director ar putea tutela indirect Adunarea Generala daca prin excluderi abuzive ar putea inlatura din Adunarea Generala persoane care s-ar teme ca ar avea pozitii care nu convin membrilor Consiliului Director). Oricum, daca sunt doar trei membri in asociatie, probabil la acest moment Adunarea Generala si Consiliul Director au aceeasi componenta... si deci excluderea din asociatie implicit descompleteaza si Consiliul Director... si trebuie atentie ce decizii in ce calitati se iau, in functie de cum a impartit statutul si legea atributiile intre AG si CD, pentru ca aceleasi persoane iau decizii, dar cu "palarii" diferite, in functie de tema pe care trebuie luata o decizie...
Cat despre motivele de excludere, fiind o sanctiune, ar trebui sa fie pentru incalcari grave sau repetate ale legislatiei in vigoare sau ale Statutului si altor acte interne ale asociatiei, ca sa se justifice aplicarea sanctiunii de maxima gravitate, si nu a uneia mai blande, ex. avertisment, blam, suspendare... in tot cazul trebuie sa fie o motivatie temeinica, obiectiva, nu doar de genul ca nu ne mai place de el... in caz contrar sunt sanse mari ca hotararea de excludere sa fie contestata cu succes in instanta, ba sa mai si fie buna de plata unor daune asociatia si / sau membrii organului care au adoptat acea decizie, ei raspunzand personal si solidar atat fata de asociatie cat si fata de terti....
IN cazul de fata, fiind o asociatie din 3 membri, cel mai probabil cel ce va fi exclus nu e un simplu membru, ci face parte si din Consiliul Director, deci pe langa sanctiunea de excludere se face si eliminarea lui din COnsiliul Director, daca nu cumva s-a prevazut in Statut ca pot fi membri in CD numai membrii asociatiei, si deci s-ar putea considera ca excluderea in asociatie implica si o demitere tacita din functia de membru CD. Cel mai bine este in tot cazul sa fie expres revocat din functia din CD si sa se opereze apoi prin instanta aceasta modficare de componenta a organului colegial de conducere.
Legat de scaderea sub minimul legal - OG 26/ 2000 cere intr-adevar minim 3 membri in asociatie, dar prevede ca scaderea sub acest minim legal (prin demisie, deces, excludere...) nu duce implicit si imediat la ceva consecinte negative pentru asociatie, ba chiar se prevede expres ca asociatia are la dispozitie un termen de 3 luni pentru a isi rezolva aceasta problema (art. 55 alin.1 lit.d din OG 26 / 2000), insa depasirea acestui termen duce la consecinte foarte dure - considerarea asociatiei ca fiind dizolvata de drept.
Prin urmare se poate face si excluderea acestui membru si sa ramana pe moment asociatia cu numai doi membri, si apoi, in temen de trei luni, sa pe primeasca cel putin inca o persoana in asociatie, ca sa fie respectat minimul legal de 3 membri. Recomandabil din motive practice este in orice caz sa fie ceva mai multi...
Atentie si la prevederile din Statut privind cvorumul de sedinta si de vot, sa nu apare situatii ciudate in rastimul cand au ramas numai doi membri si deci si AG si CD vor fi formate o vreme din numai doua persoane, pentru ca reglementarile din lege si din Statute sunt de regula gandite penru numar mai mare de persoane si se ajnunge la situatii hilare de a interpreta cerinte de genul "majoritate de 2/3 din membri sau jumatate plus unu, cand acel organ are in compunere numai doua persoane... cel mai probabil trebuie interpretat ca e echivalent cerintei unanimitatii, si atunci Doamne-Fereste sa aiba vreo divergenta cei doi ramasi, ca se complica destul de urat treaba....
av.Radu Mititean